Tinklaraštis

Švediško stalo modelis ugdymo įstaigose - viskas, ką turite žinoti apie jo įrengimą

Švediško stalo modelis ugdymo įstaigose - viskas, ką turite žinoti apie jo įrengimą

Džiaugiamės, kad švediško stalo modelis vis labiau braunasi į šalies mokyklų ir darželių valgyklas. Tai sistema, kuri, tikime, padės spręsti ne tik maisto švaistymo, bet ir edukacijos apie teisingą mitybą klausimus. Vis dėlto, kaip ir kiekviena nauja tema, švediškojo modelio diegimas ugdymo įstaigų valgyklose kelia daug klausimų. Kaip tinkamai reorganizuoti esamą valgyklos išdėstymą? Kokią įrangą panaudoti, o kokią būtina įsigyti papildomai? Kaip susiskirstyti srautus, supaprastinti personalo darbą bei vaikų aptarnavimą?

Švediško stalo modelis - kas, kaip ir kur?

Šiame ĮRANGA RESTORANAMS tinklaraščio straipsnyje būtent į šiuos klausimus ir atsakysime. Sužinosite, kokia įranga yra reikalinga daliniame ir kokia - pilname švediško stalo modelyje. Taip pat, kaip išdėstyti maisto zonas ir kokius indus pasirinkti.

Dalinio ir pilno švediško stalo modelio skirtumai

Remiantis LR Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis, švediško stalo modelio maitinimas ugdymo įstaigose gali veikti dviem principais - pilnu ir daliniu. Kaip suponuoja pirmasis žodis, pilnuoju principu veikiančioje valgykloje auklėtiniai gali pasirinkti visus iki vieno maisto produktus - nuo karštojo patiekalo iki garnyro. Dalinis principas - tai, kuomet vaikai gali patys rinktis tik dalį produktų. Pavyzdžiui, tik garnyro ingredientus.

Tai, kokį principą pasirinkti priklauso nuo įstaigos galimybių - finansinių, vietos bei įrangos. Puiku, jei yra galimybė padaryti pilną reorganizaciją iš karto, tačiau jei galimybių nėra - sveikintina įsivesti bent dalinį švediško maitinimo modelį. Tokiu būdu auklėtiniai pratinsis prie patiekalų susikomplektavimo patys, o vėliau, įvedus pilnąjį švedišką maitinimą, jiems bus tik lengviau. Nusprendus pradėti nuo dalinio modelio, rekomenduojama startuoti su daržovių ir vaisių bei garnyro pasirinkimu. 

Maisto zonos ir jų išdėstymas

Ugdymo įstaigose pilnuoju principu veikiantį švediško stalo maitinimą turėtų sudaryti trys pagrindinės maisto zonos - sriubos, garnyro ir karštųjų patiekalų. Skatinant vaikus valgyti daugiau daržovių ir vaisių, rekomenduojama savitarnos liniją pradėti būtent nuo jų. Įsidėję norimas daržoves, vaisius ar jų salotas, vaikai pereitų prie sriubų ir karštųjų patiekalų. 

Savitarnos linijos įranga

Švediško stalo modelis reikalauja atnaujinti dvi įstaigos dalis - gamybinę zoną bei pagrindinę salę. Jei iki šiol gamybinėje zona - virtuvė - modernizuota nebuvo, tuomet joje turėtų atsirasti modernus sveikatai palankaus maisto gamybą bei personalo laiko taupymą užtikrinantys įrenginiai. Tai:

Tuo tarpu reorganizuojamoje valgyklos salėje turėtų atsirasti nuo vienos iki trijų skirtingų savitarnos zonų. Zonų skaičius priklauso nuo to, koks švediško stalo modelio tipas pasirinktas - dalinis ar pilnas. Svarbiausiu valgyklos salės elementu tampa marmitai ir šildomos lempos, kurių paskirtis - išlaikyti reikiamą patiekalų temperatūrą. Pilname švediško maitinimo modelyje skirtingo tipo marmitai turėtų būti sugrupuoti kartu ir suskirstyti pagal aukščiau minėtų zonų išdėstymą. 

Bendrai tariant, visų ugdymo įstaigoje tiekiamų patiekalų laikymui reikalingi šie įrenginiai:

  • Vandens marmitai (kartu su šildomomis lempomis ir stikliniais gaubtais). Juose maisto temperatūrą yra palaikoma po patiekalais esančio karšto vandens garų pagalba. Šio tipo marmitai reikalingi sriuboms, maltinukams, troškiniams, košėms, virtoms bulvėms, padažams.
  • Šildomos plokštumos (kartu su šildomomis lempomis ir stikliniais gaubtais). Jie naudojami tokių patiekalų, kaip žuvis, blyneliai, apkepas ar kitų keptų gaminių laikymui.
  • Šaldantys marmitai (kartu su apšvietimo lempomis ir stikliniai gaubtais). Juose turėtų būti laiko vaisiai, daržovės ir kiti šalti patiekiami maisto produktai.

Pilname švediško maitinimo modelyje skirtingo tipo marmitai turėtų būti sugrupuoti kartu ir suskirstyti pagal aukščiau minėtų zonų išdėstymą. Tuo tarpu daliniame modelyje turėtų atsirasti tik tų rūšių marmitų zonos, kurios reikalingos savitarnoje tiekiamų produktų laikymui. Pavyzdžiui, jei vaikai galės rinktis tik daržoves ir vaisius, reorganizuojamoje valgykloje pakaks šaldančių marmitų zonos.

Taip pat svarbu paminėti, kad marmitų indelių išdėstymas kaskart gali skirtis - nėra būtina kasdien užpildyti tą patį vienodų indelių skaičių. Juos susikomplektuoti, išdėstyti ir naudoti galite atsižvelgiant į individualius Jūsų įstaigos poreikius.


Indai vaikų savitarnos linijoje

Siekiant sumažinti nemalonių mažų incidentų - maisto išmetimo, iškritimo ar apsiliejimo - riziką, nemažiau svarbu apgalvoti ir teisingų indų pasirinkimą. LR Sveikatos apsaugos ministerija rekomenduoja rinktis gilesnio tipo lėkštes ir indus, padėsiančius išvengti lengvo skystųjų patiekalų išpilimo. Siekiant užtikrinti maksimaliai saugią aplinką vaikams, ĮRANGA RESTORANAMS komanda šią rekomendaciją papildo ir savitarnos linijoje pataria naudoti kokybiško, specialiai vaikams pritaikyto plastiko ar melamino medžiagos indus, įrankius ir padėklus. Pastaruosius rinktis su aukštesniais krašteliais, kad nešant maistą nei lėkštės, nei puodeliai iš padėklo neišslystų. 

Šiuo metu ĮRANGA RESTORANAMS asortimente turime net keletą olandų gamintojo ROLTEX vaikiškų, nedūžtančių ir saugių indų, įrankių bei padėklų linijų. Dėl tinkamiausios Jums, kviečiame susisiekti nurodytais kontaktais arba aplankyti mūsų parduotuvę adresu Veiverių g. 153, Kaunas.


Švediško stalo modelis Jūsų ugdymo įstaigoje

Puikiai suprantame, kad ši nauja tema - sudėtinga ir verčianti daug ką apgalvoti. Dėl šios priežasties primename, kad savo klausimais ir dvejonėmis visuomet galite pasidalinti su ĮRANGA RESTORANAMS komanda. Patarsime ir padėsime priimti tinkamiausius, Jūsų įstaigos poreikius atitinkančius sprendimus. Taip pat, parengsime Jums palankiausius įrangos bei indų pasiūlymus.

Nedvejokite susisiekti! Mūsų kontaktus rasite ČIA.