Tinklaraštis
Pokalbis su ekspertais: patarimai ir reikalavimai restorano atidarymui
Nuosavas baras, kavinė, desertinė ar restoranas – bene populiariausia
ir žaviausiai skambanti individualaus verslo kūrimo kryptis. Vis dėlto, tai ir
vieną iš didžiausią kaitą turinčių verslo sričių, kuriose apie skambų startą ir
greitą užsidarymą galima girdėti labai dažnai. Tad maisto technologų, įrengimų ir
rinkodaros ekspertų klausiame, kaip sukurti stabilų, klientus traukiantį ir
pelną nešantį maitinimo verslą?
Anot didelę patirtį rinkoje turinčios maisto technologės
Jurgitos Vilktrakienės, prieš pradedant įgyvendinti nuosavo restorano, kavinės
ar desertinės idėją, būtina įsivardinti, koks produktas bus įstaigos
konkurencinis pranašumas. Taip pat – ar pakaks laiko ir energijos verslo
vystymui.
„Pradedant svarbiausia turėti išskirtinį produktą ar gaminį, kuris ir bus verslo variklis. Taip pat, ne mažiau svarbu žinoti, kad šis verslas reikalauja pilno įsitraukimo, tad savo gyvenimą reikės pradėti planuoti iš naujo. Labai nesunkiai galima pajausti, ar šeimininkas dirba vietoje, ar paleidęs darbuotojus dirbti kaip jie išmano. Tai daro tikrai itin didelę įtaką maitinimo verslo sėkmei“, - sako „Kitchen Rules“ maisto technologė Jurgita Viltrakienė.
Paklausta apie pagrindinius iššūkius, su kuriais susiduria daugelis pradedančiųjų maitinimo versle, specialistė išskiria skubotus sprendimus besirenkant patalpas bei įrangą.
„Dažnai užsidegę šeimininkai nesilaiko eiliškumo, dirba chaotiškai, mano, kad viską gali patys, ko pasekoje padaro daug netinkamų sprendimų. Tai kainuoja brangiai – laiko ir finansine prasme. Vienas iš pavyzdžių: nusiperka įrenginius, atlikę remontą supranta, kad elektros galingumas patalpose nepakankamas. Na, o grubiausia klaida yra tada, kai neįvertinamas licencijos gavimo sudėtingumas, patalpoms esant gyvenamosios paskirties name“, - sako „KitchenRules“ maisto technologė.
Strateginis virtuvės išplanavimas ir lankytojų zonos koncepcija
KITCHEN RULES ekspertės - J. Viltrakienė ir I. Vaičiūnaitė.
Kiekvienam verslininkui vienas iš svarbiausių klausimų yra laikas. Specialistės teigimu, mažiesiems restoranams startuoti gali pakakti ir mėnesio, tačiau didiesiems veiklos pradžią planuoti reikia gerokai iš anksčiau.
„Viskas priklauso nuo to, kokio dydžio projektas ir kiek
tinkamos patalpos numatytam įstaigos konceptui. Mažos, nedidelio biudžeto kavinės
gali pasiruošti ir per keliasdešimt dienų, tačiau rimtesnių objektų vien projektavimas
užtrunka tarp vieno ir dviejų mėnesių“, - sako „Kitchen Rules“ specialistė.
Kalbėdama apie svarbiausios – virtuvės – zonos projektavimą,
J. Viltrakienė pataria planuoti strategiškai. Zonų išdėstymas lems darbo našumą
ir patogumą personalui.
„Virtuvė neapsiriboja tik virtuve. Patalpų planas turi
atitikti higienos reikalavimus, reikia numatyti visas būtinas erdves ir zonas
bei išdėstyti jas taip, kad srautai nesikirstų, būtų patogu dirbti, nereikėtų švaistyti
laiko bei jėgų nešiojant, bėgiojant produktų ar patiekalų. Jeigu projektas
netrumpalaikis, labai svarbu pasirinkti kokybišką, ilgaamžį, pagrindinį darbo
įrenginį“, - pataria ekspertė.
Tuo tarpu lankytojų zoną „Kitchen Rules“ specialistė
pataria planuoti remiantis bendrąja įstaigos idėja – ką norima perteikti restorano
lankytojui.
„Svarbu, kad atėjus į kavinę ar restoraną svečias jaustųsi pastebėtas,
laukiamas, kad aplinka bei aptarnavimas atitiktų įstaigos nuotaiką. Gerą įspūdį
palieka patogumas, švara, kokybė, socialinis bei ekologinis aspektas. Be abejo,
be išskirtinio produkto – visi šie įspūdžiai greitai nublanksta, nes nebėra ko grįžti“,
- sako J. Viltrakienė.
Renkantis įrangą – prioritetas energijos ir laiko taupymui
Viena yra projektas, o antra – kokybiškas jo įgyvendinimas realybėje. Profesionalios įrangos ekspertas Andrius Anisimenka pabrėžia, kad moderni įstaiga neatsiejama nuo įrenginių, taupančių energijos ir laiko kaštus.
RESTORANO VIRTUVĖ.
„Daugiausiai dėmesio rekomenduojame skirti pagrindiniams
gamybiniams įrenginiams – jie turėtų būti ne tik kokybiški, bet ir taupantys
laiko bei energijos išteklius. Ne paslaptis, kad būtent elektra sudaro bene didžiausias
restorano sąnaudas“, - teigia „Įranga restoranams“ vadovas Andrius Anisimenka.
Anot eksperto, įrangos tiekėjus restorano savininkas turėtų
pasirinkti atsižvelgiant į keletą veiksnių – rekomendacijos, garantiją, aptarnavimo
ir priežiūros laikotarpį. A. Anisimenkos teigimu, profesionalus tiekėjas turėtų
suteikti ne mažiau kaip metų garantinę priežiūrą.
Klaida – pradėti be išskirtinės koncepcijos ir rinkodaros plano
Vis dėlto patalpos, projektas, įranga, higienos ir kiti reikalavimai – tik pusė sėkmingo restorano atidarymo žingsnių. „Kitchen Rules“ restoranų marketingo specialistė Ieva Vaičiūnaitė pradedantiesiems verslininkams pataria labai atsakingai pažiūrėti į biudžeto planavimą bei rinkos ir konkurencinės aplinkos analizę.
KITCHEN RULES ir ĮRANGA RESTORANAMS bendras darbo projektas GO9 prekybos centre.
„Vienas svarbiausių žingsnių – biudžeto paruošimas su
maždaug papildomu 15 proc. rezervu. Neretai pasitaiko, kad neturintys patirties
kuriant tokį verslą, sustoja pusiaukelėje vien dėl lėšų trūkumo, arba pradeda taupyti
prieš pat atsidarant, kas lemia bendrą maitinimo paslaugos kokybės mažėjimą. Toliau
turėtų sekti bendrieji rinkodaros higienos, ar kitaip – audito veiksmai, rinkos
tyrimas bei konkurencinė analizė, tam, kad prie, pavyzdžiui, vienos picerijos
neatsirastų kita, kepanti neapolietiško tipo picas“, - sako restoranų
marketingo ekspertė Ieva Vaičiūnaitė.
Vis dėlto, turbūt kiekvienam verslininkui pats svarbiausias
klausimas yra klientų pritraukimas. Kokiais būdais ir kanalais tai daryti
efektyviausia?
„Pagrindinis kanalas – tai pats konceptualus
produktas, kuris turėtų tiek savo veidą, tiek balsą, girdimą maksimaliam
potencialių svečių kiekiui. Antra – šefas, kuris norėtų ir mokėtų pasakoti savo
unikalią maitinimo vietos istoriją. Ne tik skaniai gamintų, bet ir noriai tai rodytų socialiniuose tinkluose. O vieną
dieną pakviestas į televizijos laidą nesibaimintų kameros, drąsiai pasakotų, pavyzdžiui,
kaip per valandą pamaitinti 150 svečių šviežiai iškeptomis picomis. Naudojant
šiuos kanalus pritrauksite tiek žiniasklaidos, tiek svečių dėmesį, kuriuo jie dalinsis
nemokamai socialiniuose tinkluose“, - sako I. Vaičiūnaitė.
Sukūrus „veidą“ ir „balsą“
turinčius produktus bei radus istoriją pasakojantį šefą, svarbu tinkamai
paruošti ir platformas, per kurias bus kviečiami klientai.
„Savo jėgomis ar su keliomis profesionalų
konsultacijomis galima susitvarkyti pagrindinius higieninius kanalus, tokius kaip
„Google“, „Trip Advisor“, „Table In“ ar „Meniu.lt“ paskyras. Skiriant mažiau
investicijų – socialinius tinklus „Instagram“ ir „Facebook“. Taip pat, kiek daugiau
investicijų reikalaujantis „Google“ raktažodžių pirkimas. Atidarinėjant tinklą,
galima naudoti ir nacionalinius kanalus, kaip radiją, spaudą ar televiziją. Įvaizdžiui
stiprinti visada puikiai veikia pastarųjų komunikacijos kanalų derinimas su
lauko reklama. Galiausiai, jeigu turite ką pasakyti, stiprus kanalas maitinimo
versle yra viešieji ryšiai. Juk maitinimo sfera yra daugiausiai emocijų
kelianti verslo niša po vaistų sektoriaus“, - sako restoranų marketingo
ekspertė.
Paklausta apie dažniausiai daromas pradedančiųjų klaidas
reklamuojant savo maitinimo įstaigą, I. Vaičiūnaitė išskiria bendrosios
strategijos svarbą.
„Dažniausias išblaškytojas – tai koncepcijos neturėjimas.
Pamačius daug dėmesio sulaukusį kaimyno įrašą, bandoma jį atkartoti. Deja, ne
visada sėkmingai. Ar kas savaitinis meniu keitimas senojo dar neišdirbus, nes „girdėjau,
kad dabar tai madinga“. Socialinių profilių „tvarkymas“, nesuprantant kokią
nuotrauką naudoti, ar kokiam stiliuje formuoti
įrašus. Dažnai pataupoma ir profesionalioms konsultacijoms, kurios puikiai parodo,
kiek toje srityje jūs galite nežinoti“, - sako „Kitchen Rules“ specialistė.
Galiausiai, ekspertė pabrėžia, kad turint gerai apgalvotą marketingo
strategiją ir verslo planą, ne mažiau svarbu išlaikyti bendrą stilistiką jį įgyvendinant.
„Kaip ir žmogaus aprangoje, komunikuojant apie restoraną labai svarbu turėti vientisą stilistiką. Visi elementai turi būti suderinti. Pirmiausia – atpažįstamumui. Tiek vizualiniam, tiek skonio. Antra – svarbus sukurtas lūkestis, kuriuo vedinas lyg į pirmą pasimatymą ateina svečias. Jeigu socialiniame kanale ar straipsnyje bus sukurta labai autentiško pateikimo iliuzija, kurios, deja, negaus klientas, bus didelis nusivylimas. O jį užglaistyti bei vietai suteikti antrąjį šansą – reikės ypatingai daug pastangų.“, - sako I. Vaičiūnaitė.
Todėl vienas pagrindinių ekspertės uždavinių - atrasti kliento paslaugos išskirtinumą ir apie
ją sukurti unikalią istoriją, kurios pasakojimas būtų adaptuotas skirtingiems
reklaminiams kanalams.